Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Friday, March 23, 2012

his.first.food.

alloppp! :)
sangat excited nak update story kat sini. sebab fieras dh masuk 5 bulan!!
apa yang dia dh pandai?? byk dah pandainya.. semakin pandai mengesot..dh angkat badan ngan bontot.cuma takleh angkat serentak.. kalu dh leh angkat serentak kompem dia dh start nak belajar merangkak! 
anyway..yg excited nak citer adalah fieras sudah mula makan!!!
aku tau ni consider awalla kan..bagi fieras makan. tp kalu mu tengok mcm mane anak aku excited tgk orang makan..dr saat kite cedok sudu smpai sudu masuk dalam mulut..dia akan tengokkkkk je..pastu mcm telan air liur. kesian kan??
spt nasihat paed - aku start bagi fieras makan umo dia 5 bulan! :) yeyeh! aku bagi makan HEINZ tu.. rs buah pear. aku mls nak try yang extreme lagi sbb rsnya cukupla bagi makan puree buah je dulu. aku dudukkan fieras kat BUMBO seat dia yang aku belikan tu... kemudian, suap dia! yeah..makanan tu jatuh semula. daripada beberapa sudu aku bagi .. aku rs ade la 2 sudu je kot yg btul2 masuk tekak dia. hihi.. takpe..first attempt mmg mcm tu. :)

so..esoknya kat taska, aku bagi lagi 1 bekas heinz. aku bajet 1 bekas tu leh tahan for 2 days la untuk fieras. bile pick fieras petangtu.. pengasuh dia ckp ade lagi setengah bekas.. fieras makanla tp xdela beriya sangat. susu pun dia masih minum mcm biasa. :) since ade lagi setengah bekas..aku takdela tapau makanan utk fieras lagi. opps..lupe.fieras makan tak tumpah2 kalau pengasuh dia memangku dia..kalu duduk kat BUMBO tu asik jatuh je makanan tu.
after 2 days, aku try another flavor. kali ni carrot + keledek + parnish (aku tak tau ape bende nih!).ok..makanan yang ini dia melantak abis ok! pengasuh dia ckp dia sangat suka bende ini. hihi.. okey! umi take note favorite awak! and arini aku bekalkan epal + mangga plak. saje nak ngetest dia ok ke tak. tp tghari tadi aku datang..dia dh abiskan 3/4 jar tu okeh! fieras...fieras...


actually..aku tak tau yang kite kene bagi 3-5 days baru dia try flavour baru sbb nak mudahkan kite detect if he got any foods allergy. sorry fieras..umi tak taula! :(aku bagi HEINZ sebab tak bli lagi buah2an untuk dia. lagipun HEINZ tu aku beli ms expo baby kat KLCC aritu. pasni mesti aku excited nak buatkan dia makanan. :) aritu aku dh buat puree carrot + susu dia..(aku bc kat tenet, ni mcm nak bg rs creamy kat makanan dia)..haram dia tak mo makan. sama ada dia belum lapar ms tu..atau dia mmg tak suka puree carrot+ susu!:p 
fieras cuma dpt makan waktu siang je. kat taska. bile kat umah aku tak bg sebab aku xnak dia kusyuk sgt makan smpai tak minum susu. sekurang-kurangnya..malam dia masih nyusu seperti biasa. :)alhamdullillah.. so far skang dia tak de meragam pape ke..dia sakit perut pun xde.. buang air pun masih spt biasa. hopefully boleh continue mcm tu lagi. :) dan jujurnya.. aku sgt suka bile fieras dh pandai makan. mcm best jekkkkk... makin bam bam la anak umi macam ni kan? :)

3 comments:

Anonymous said...

salam..
um,better buat puree sendiri dr bg yg process punya..masa um bagi puree carrot+susu dia tu um da start bagi heinz ke lom?kalo da start bagi heinz,confirm fieras da tersuka kat process food yg kite xtau kandungan gula or pape yg dia masukkan utk bagi puree tu tahan lama kan..

didi said...

betul! saya setuju. prepare sendiri dulu. simple2 je. processed food ni banyak preservatives nak kasi dia tahan lama. bukan kata tak bagus, tapi lebih elok kita yg prepare, dah sah tau xde preservatives. bukannya kena tumis menumis pun um! :)

ummphs.. said...

ms awal2 tu mmg bg HEINZ tu. nak buat sendiri tp aku belum beli bahan2nye ngan bekas nak simpan ms tu la.
tp skang ni dh proses sendirila. insya allah fieras telan juga.budak tu tolak kayu, batu besi je. :P
skang ni tgh belajar nak buat bubur plak. yeyeh!! :)