Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, August 10, 2011

p.u.a.s.a.

selamat berpuasa kawan-kawan!
first time kan.. umliyana berpuasa sebagai isteri. dan bakal ibu. 
kelainan puasa.
menarik? rs mcm biasa je. cuma rase lain bile bangun sahur dan prepare sahur untuk saya dan cik mila. rs lain. especially.. sy kene makan berat. nak pastikan cukup bekalan untuk my lil' caliph. so..either sy masak pagi tu atau before tido saya masak dulu then ms bangun sahur sy tinggalkan panaskan lauk je. bangun sahur tu satu cabaran kat saya ok? sbb biasanya bangun..minum air, makan roti.so bgn 515 ke 530 ke pun ok. tapi skang ni 445 dah celik mata ok.. dan kene buat rajin kat dapur. cik mila..lagila liat. ms bujang.. dia tak bgn sahur. so..bile kawen dia kene bangun sbb teman sy sahur. elok je pas makan dia tido semula. cet! 
lagi satu yang rs lain - ari2 kene pk nak masak ape untuk puasa. kitaorang ms first week puasa je tapau dr pasar ramadhan. start dis week.. kene pk nak masak ape. bile mila balik awal..dia yang masak. sy br semalam je masak. western style! cewah! haha.. 
cabaran puasa.
ok. sy rasa puasa kali ni sangat mencabar keimanan saya dan ketabahan saya sebagai bakal ibu jugakla. dalam tempoh 10 ari puasa - sy cuti 5 hari termasuk arini. first time cuti puasa tu sbb sy dijadualkan untuk MGTT tapi tak jadi. then pastu.. sy kene sesak nafas.pastu sy tak bangun sahur.. membuatkan saya pagi2 dah lapar gilerrr. kemudian saya cirit birit.. dan arini saya cuti puasa lagi sbb sy cirit birit lagi. 
sepanjang puasa penyakit saya adelah cirit birit dan sesak nafas. dan sesak nafas tu makin teruk setiap ari. mcm arini.. sy terpaksa masuk wad kecemasan sbb sesak nafas kat ofis.. kene masuk air dan kene bantuan oksigen.hampir setiap malam rs susah nak bernafas. mcm short of breath...macam br lari pecut 100 meter. seriously! sy tak tau nape. even tgh baca suratkhabar atau tgk tv..tetibe je saya akan sesak nafas. each time sy sesak nafas.. sy akan nanges sbb mcm takde oksigen nak sedut! tapi..alhamdulillah even sy sesak nafas..baby sy ok. as long he's moving .. sy rase dia ok. 
officially doktor tak bagi saya puasa mulai arini. bukan sbb sesak nafas tu tapi sbb sy mengalami massive keputihan. sy mesti makan ubat 3 kali sehari.. sebab after almost 2 weeks.. keputihan saya tak reduce. so.. sy officially tak leh puasa. jenuhla nak ganti puasa next year! 


sepanjang 6 bulan saya mengandung - saya ok. takde alahan, perut saya cumel, berat saya tak naik mendadak dan sy betul2 rase sy ok. kdg2 smpai lupa sy pregnant. tapi bila masuk 6 bulan hingga kini - saya rase sangat2...... letih. selain sesak nafas, sy bleeding, sy kene keputihan, cirit birit and sometimes my lil' caliph dont moving all day long! sy pegi labour room tu dh bape kali smpai ade few nurses kenal saya dah. dan paling sy susah hati sbb sy banyak kali MC dan terpaksa cuti. buat sy rase useless and helpless. sy tak nak orang ingat sy  lembik sgt atau orang ckp saya sengaja amek kesempatan mentang2 sy pregnant. seriously.. sy try untuk live as normal umliyana sepanjang sy pregnant. tapi..kadang2 mmg tak bley. :( 
arini sy spent whole day kat hospital for 3 different reason - 
memula (first) kat labor room - sbb anak saya tak bergerak 24 jam.. - memula saya tak nak gi hospital sbb sy pk mungkin dia overslept tapi.. bile smpai 24 hours sy start risau. plak tu sy kene cirit birit. 
2nd kat klinik pakar putrajaya - keputihan saya yang makin teruk. doktor cakap kalu tak berkurang, saya ade risiko untuk preterm labor. 
3rd kat wad kecemasan - sbb saya sesak nafas. 
seriously..saya sangat letih dengan sakit2 ni. harapla bila saya tak berpuasa dah.. semuanya kembali normal. maybe ni dugaan ramadhan kot..bak kate bos cik mila. :( 


dalam ms yang sama sy cuba maintain semangat saya. biarpun sakit... sy tetap happy. tak nak depressed sbb nanti effect baby kan? selalu looking forward for something good for my lil' caliph. and maybe me. :) 
untuk kawan 2 yang sama-sama tengah pregnant - caiyok2! take care yourself. :) 



5 comments:

thesweetlittlecat said...

Babe,

Take care ok.. puasa jika mampu saja and dun skip sahur k.. dun forget to take ur AsidFolik n Fe.. i do hope u r going to be ok.. rehat cukup n makan cukup k!

ummphs.. said...

thanks kiera. Aku pun harap sgt pasni aku ok. Td test mgtt..i failed which im officially diabetic.. :( harap ade something better next time. :)

suhana azlin said...

sabar um, kdg2 dugaan pregnant ni macam2, ada org 'susah' sket time preggie tp bila baby kuar senang nk jaga...wallahualam...

time aku dulu dlm perut sihat je xde masalah teruk2 tp bila mya kuar hamik ko, lembik2 nak jaga hehe...Tuhan maha adil =)

ummphs.. said...

Thanks lin.
kau berjaya gakla sedapkan ati aku. maybe btulla kot.. aku tak de alah teruk2 mcm preggers lain awal2 pregnant tp cabarannya datang waktu skangla kan? :(

cuma harap terus tabah je...

Duyung Cun said...

Risaunye dgn ko ni um...Sabar byk2 um...doa bebanyak...buat solat hajat sempena Ramadan ni..soh mila solat skali..insyallah Allah permudahkan semuanya...aku doakan ko sihat..take care tau...